Bliv klar til at løbe et marathon

Gratis træningsprogrammer m.m.

marathon

Bliv klar til at løbe et marathon

Bliv klar til at løbe et marathon (begynder)

Det at løbe 42 kilometer, kan for de fleste mennesker, virke ekstremt uoverskueligt. Men med den korrekte træning og forberedelse, er det faktisk noget, som ligger inden for de fleste menneskers rækkevidde. Men det kræver den rigtige fysik, mentalitet og tålmodighed.

 

Marathon løbere i frankfurt

 

Har du aldrig løbet et marathon, eller noget som minder om det (halvmarathon eller mindre endnu), ja så kan det godt virke rigtig svært, at skulle træne sig op til et marathon. Det er ikke bare lige noget, at man gør på en enkelt dag. Det tager rigtig langtid, endnu længere tid, hvis du f.eks. er lidt overvægtig, og skal igennem et vægttab før du kan påbegynde træningen til et marathon korrekt. Det kan være hårdt for knæene at løbe så meget, det er også knæene som rigtig mange får problemer med, så det er vigtigt at passe på sin krop.

 

Fra ”5 kilometers løber” til marathon løber

Hvis du kan løbe 5 kilometer, i et fornuftigt tempo og uden at dø helt af åndedrætsbesvær og træthed, ja så burde du kunne træne dig op til et marathon på cirka 26 uger. Selvom det bedste for kroppen er, at man afsætter 1-2 år til projektet, så er man sikker på at undgå eventuelle skader i fremtiden. Sådan en tidsramme kan hurtigt skæmme mange væk, men hvis man tænker over det, hvor var man så for 1 år siden? Det virker ofte ikke som særlig længe siden, så hvis man tænker at om 1 år kan jeg løbe et marathon, virker det ikke så slemt igen. Det sværeste ved, at træne sig op til at løbe et marathon, er ens dedikation til projektet. Hvis det skal lykkes, skal der spises den rigtige kost igennem hele projektet, træningen skal være hård, og man må ikke springe træningsdage over, eller snyde med kostplanen, ellers når man ikke målet. Det er her de fleste fejler. Hvis man først giver sig selv et ”snydemåltid” går der ikke langtid, før man også spiser det næste.

 

Hav udstyret i orden!

Når du skal ud og løbe på de danske veje, er det vigtigt at have udstyret i orden! Personligt syntes jeg selv at skoene er det vigtigste. Med dårlige løbesko, kan en lang løbetur hurtigt blive endnu længere, derfor er nogle gode løbesko et must. Sådan nogle kan man altid finde på tilbud, husk bare at prøv skoen inden du køber, du ved ikke om løbeskoen passer dig, hvis du køber en på internettet, du ikke har prøvet inden. Løbetøj man kan ånde i, er også rigtig vigtigt. Hvis det er koldt, er en tynd hue og/eller halstørklæde også nødvendigt. Der findes meget smart udstyr i dag, som er rigtig behageligt at løbe med. På længere løbeture, er det vigtigt at have væske med sig, det kan man enten have i et bælte eller en løberygsæk. Igen er det bare at komme ned og prøve udstyret, så man kan finde ud af, hvilket der passer til en selv.

 

Den rigtige træning

Kondition og udholdenhed er nøgleord i forhold til træningen. Er du vant til at løbe 5 km, så prøv at løbe 7-8km et par gange, indtil du kan fylde mere på og tage 10 km. Så rykker du videre til 12-13km og når op på de 15km. Denne proces kan godt tage uger. Omkring de 15 km, vil jeg anbefale at have vand med ud på ruterne, det får man brug for, især når man begynder at kunne løbe ruter på over 20km.

Træn i dit eget tempo, men altid pres dig selv alt hvad du kan. Der findes rigtig mange træningsprogrammer, du kan også finde nogle her på siden. Held og lykke med marathon løbet!

Hvad vil du sige?