Håndvægte

Gratis træningsprogrammer m.m.

håndvægte

Håndvægte

Hvilke håndvægte er de bedste?

Ovenstående spørgsmål, er et meget simpelt spørgsmål at besvare for enhver bodybuilder eller gut, som bare elsker at træne lidt i ny og næ, for at holde sig i form.

Det er overordnet set meget forskelligt, hvad folk vælger at bruge det at løfte nogle vægte til. Nogle sidder derhjemme engang imellem, bare lige for at holde overarmene pæne nok til at konen vil bevare stærk-mand synet på dem. Imens andre simpelthen har dedikeret alt deres fritid til at pumpe sig godt og grundigt store og være noget helt specielt på det punkt.

 

håndvægteDer er selvfølgelig frit valg og ingen er dårligere end andre. Om du synes, at du vil bruge dine håndvægte som en hyggeting eller et decideret livsprojekt er selvfølgelig fuldstændigt dit valg. Det der betyder noget er, at du får fat i de rigtige kvaliteter og at disse kvalitetshåndvægte også vejer det rigtige. For det første er der to typer træning, som bestemmer dit mål. Disse er, hvorvidt du ønsker at have kæmpe overarme eller du hovedsageligt vil fokusere på, at have muskler som har en kæmpe ydeevne.

Dette gøres meget nemt. Hvis du vælger nogle vægte, som er en del lettere end det du maksimalt kan løfte, og løfter dem rigtigt mange gange. Ja, så vil du automatisk få muskler, som er vanvittigt gode til at løfte, uden rent faktisk at blive ufatteligt store. Dette skyldes simpelthen, at du vænner din krop til at løfte små ting og dermed har din hjerne ingen grund til at stimulere din krop hen imod kæmpestore muskler.

 

håndvægteHvis du til gengæld gerne vil have kæmpestore muskler, er reglen simpelthen blot, at du presser dine vægte op i størrelse, hver gang du har muligheden og styrken til at begynde at træne med større vægte. På den måde signalerer du overfor din hjerne, at du har brug for nogle store overarme, for at kunne løfte disse vægte.

I mange tilfælde er dette valg et som er kønsbestemt. Rigtigt mange mænd, vil nemlig rigtigt gerne have et par store muller at vise frem efter træningen med håndvægte. Derimod er kvinderne ikke så vanvittigt begejstrede for at have større overarme end deres kærester. I hvert fald, er det sådan i klart de fleste tilfælde.

 

 

 

Lidt mere, om de generelle fordele ved at benytte håndvægte

I forhold til mange andre maskiner og former for redskaber, hvorpå du kan træne dine forskellige muskler. Så har håndvægtene naturligvis også både fordele og ulemper og dem vil jeg forsøge at gøre dig lidt mere bekendt med herunder.

 

1) Når du træner med håndvægte, bruger du rigtigt mange forskellige muskler. Denne kæmpe adspredelse danner en stabilisering, som gør det langt mere usandsynligt, at du får skader.

 

2) Når man træner med håndvægte, så træner man normalt meget tungt. Dette gør at dit testosteronniveau vil være meget højt efter træningen, hvilket gør at din træning har langt større effekt.

 

3) Hvis du vil udnytte din træning optimalt, er det naturligvis meget vigtigt både at have balance og koordinationen i orden. Og det får du altså ved at træne meget med håndvægte.

 

4) Når du træner med håndvægte, vil du automatisk lave nogle bevægelser som ikke er fuldstændigt ens. Dette er også med til at gøre, at du ikke bruger den samme muskel, hver evigt eneste gang. På den måde sikrer du, at du ikke kommer ud for et ”pattern overload”, som normalt sker, efter træninger, hvor du har brugt den samme maskine lidt for meget og dermed lavet den akkurat samme bevægelse helt vildt mange gange. Når dette pattern overload forekommer, kan du altså risikere en masse farlige skader, hvis du ikke passer på – dermed er håndvægtene på dette punkt gode.

 

5) Den store ulempe er dog her til sidst, at håndvægtene er meget teknisk svære at mestre. Derfor kan jeg klart anbefale, lige at høre en instruktør på dit lokale træningscenter eller en kammerat som har rigtigt godt styr på det. Vælger du ikke at gøre dette, risikerer du at træne på måder, som rent faktisk skader dig og nedslider mere i længden, end det hjælper. Altså er hele kodeordet i at benytte håndvægte, at du ved, hvordan du skal gøre det. Det er ikke nødvendigvis akkurat lige så nemt som det umiddelbart ser ud.

 

6) Den anden ulempe kan være, at du misser nogle muskelgrupper. Hold stærkt øje med dette eller få hjælp af en instruktør. Hvis du skulle få problemer med dette, kan du altid lave nogle mindre frie øvelser og dermed få styr på det du mangler.

 

Hvilke øvelser skal jeg lave, når jeg træner med håndvægte?

håndvægteDer findes rigtigt mange holdninger om, hvilke øvelser man bør benytte når man træner med håndvægtene. Dette er bare som det altid er, når folk går op i noget. Kig på nettet eller forhør dig i dit lokale træningscenter og få et rigtigt godt og solidt træningsprogram med flere forskellige maskiner og redskaber, end bare lidt håndvægtene. Det er aldrig sundt kun at lave den samme øvelse og derfor bør du også være opmærksom på at få nogle forskellige med håndvægtene generelt og nogle ekstra, som styrker nogle af de muskler som håndvægtene ikke kan klare.

Rigtigt meget kan de naturligvis, men som folket siger på internettet ”Never miss legday”. Du bør altså også fokusere på alt det andet, således at du ikke får en muskelmæssig ubalance, samtidigt med at dit udseende kommer til at se mærkeligt ud, hvis du har en kæmpe overkrop, men en slap mave og tynde ben.

 

 

Hvilke håndvægte mærker skal jeg gå efter?

håndvægteDer findes rigtigt mange spillere på markedet, når det kommer til alle former for sport. Og lige præcist håndvægtene er absolut ikke en undtagelse. Jeg har naturligvis min favorit, men helt overordnet set er der mange gode produkter og du bør læse mere her på siden eller på andre sider, før du bestemmer dig for, hvilke håndvægte, der passer til dig og dit forbrug. Om en håndvægt passer til dig, kommer nemlig både an på, hvor meget du har tænkt dig at bruge den og naturligvis, hvor tunge de er.

 

Her til slut vil jeg sige, at jeg håber på at du har fået meget større viden om emnet håndvægte eller i hvert fald har fået slået nogle ting på plads. Jeg vil desuden ønske dig mange gange held og lykke med din træning. Jeg håber på, at du når de mål du gerne vil og får det rigtigt godt med dig selv, hvis du ikke allerede har det. Det er absolut det vigtigste i livet.

 

 

Hvad vil du sige?