Halvmarathon

Gratis træningsprogrammer m.m.

halvmarathon

Halvmarathon

Er du klar til at løbe et halvmarathon?

Et marathon er et mål/drøm for mange som løber, men vejen til at gennemfører et helt marathon, er ofte meget lang og hård. Mange kaster sig derfor ud efter et halvmarathon i stedet, det er stadig en rigtig seriøs udfordring, men ikke nær så hårdt som at løbe et helt marathon.

Et officielt marathonløb i dag er på 42,195 km og et halvmarathon er på 21,0975 km. Afhængig af hvor god en kondition du er i lige nu, kan en gennemførelse af et halvmarathon opnås relativt hurtigt. Et marathonløb derimod, kan tage flere år at træne sig selv op til. Men hvis du allerede nu kan løbe ruter på 5-10 km, kan de fleste godt løbe de 20 km, efter cirka 6-8 måneders effektiv træning med den korrekte kost. Det kan også sagtens gøres hurtigere, hvis man virkelig sætter sig selv op efter det. Det er bare vigtigt, at give kroppen den hvile den har brug for mellem dine løbeture. Hvis dine muskler ikke når at restituerer ordentligt, inden du udsætter dem for træning igen, opnår du aldrig dit ønskede resultat.

Der findes et hav af marathonløb i Danmark. De fleste finder selvfølgelig sted, i sommermånederne hvor vejret er bedst til at løbe. Byer som København og Aarhus, har selvfølgelig også flere løb at tilbyde end mindre byer. Det er selvfølgelig gratis, hvis man selv vælger at løbe et halvmarathon i den danske natur. Men hvis man tilmelder sig et officielt løb, koster det som regel nogle penge. Det koster typisk mellem 200 og 400 kroner, men ofte får man mange flere ting, end blot deltagelse til løbet. De fleste maratonløb, tilbyder også mindre alternative ruter, så man ikke behøver at løbe de 42 km. Ofte har de også et halvmarathon, 10 kilometers rute og en lille 5 kilometers til nybegyndere.

Halvmarathon

Glem ikke kosten…

Mange som har trænet længe, siger at kosten er halvdelen af ens træning. Ud fra personlig erfaring, vil jeg til dels give ret i dette. Uden den rigtige kost, kommer man ikke særlig langt med sin træning. Faktisk så spilder man bare sin tid. Hvis man træner rigtig hårdt, men man plejer ikke sin krop med den rigtige kost/energi, hvilket gør at ens udvikling kommer meget langsomt, eller slet ikke overhovedet. Produkter med masser af sukker er selvfølgelig et absolut no go. Men hvis man træner meget, kan man godt tillade sig at spise en portion is eller andet lækkert, så længe man har indtaget noget sundt også. Grøntsager og frugt hver dag er vigtigt, ligesom et højt proteinindtag er vigtigt hvis man træner meget. Man må godt spise lidt sødt, så længe man ikke går over sit daglige kalorieindtag.

Vi håber at du når dine mål inden for din træning, husk at det er meget hårdere at begynde at træne, end det er at vedligeholde sin træning.

Hvad vil du sige?