Holder du øje med din søvn?

Gratis træningsprogrammer m.m.

Holder du øje med din søvn?

5568834-sovejpg

 

Mange mennesker begår den store fejl, i den kæmpe sundheds-dille, at huske på en vigtig del. SØVN! Søvn er lige så vigtigt for kroppen som kosten og træningen. For at kunne restituere ordenligt har kroppen brug for en ordentlig søvn.

Hvis man har søvn problemer er risikoen for fedme diabetes og hjerte-kar sygdomme øget.

For at kroppen kan fungere skal man minimum have 6 timers søvn om natten, for at hjernen kan fungere. Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, hvor meget man har brug for af søvn i løbet af en nat. I gennemsnit sover vi 7,5 time pr nat, nogle lidt mere, andre lidt mindre.

Hvis man en nat ikke får nok søvn, så tag dig hellere en ”Morfar”, da en middagslur på fx 1 time vil tælle for det samme, som hvis man sov alle timerne ud i et. Snyd endelig ikke dig selv for at have det bedre, hvis det eneste det kræver er lidt søvn midt på dagen.

Læs mere her: Videnskab.dk

 

Hvad kan du gøre for at få en bedre søvn?

Ryger du? Søvnforskere har lavet undersøgelser på hvordan rygning påvirker søvnen og alle resultater peger på at rygning har negativ påvirkning på søvnen.

Rygning kan give:

  • Kortere søvnlængde
  • Flere søvnforstyrrelser
  • Forværret søvnstruktur
  • Natlig hoste
  • Søvnapnø
  • Astma
  • Rygetrang om natten

Det eneste jeg kan anbefale, STOP MED AT RYGE. Det er ikke godt for din krop, du bruger mange utrolig mange penge på den last og så lugter det jo ikke altid lige behageligt.

Tænk over hvad du indtager i de sidste aftentimer inden sengetid. Drop aftenkaffen, alkoholen og mad med højt fedtindhold eller energirig mad inden sengetid. Da det kan forkorte søvnlængen og gøre rem-søvnen længere og man får mindre af den dybe nattesøvn.

I stedet så spis fødevarer, som indeholder aminosyren tryptofan, aminosyren bliver omdannet i kroppen til et søvnhormon kaldet melatonin som forlænger søvnen.

Det kan fx være:

  • Mandler
  • Bananer
  • Chokolade
  • Tørrede dadler
  • Yoghurt
  • Komælk

Husk motionen! Forskning tyder på at folk med søvnproblemer kan få en bedre søvn, hvis de er fysisk aktive i løbet af dagen, man skal gerne være aktiv i ca 1 time. Fysisk aktivitet nedsætter stress og spændinger, det er en god måde at koble af på og få tanker på afstand. Hold dog igen med at dyrke fysisk aktivitet lige inden sengetid da det kan være forstyrrende for nattesøvnen.

Læs mere her: Videnskab.dk

Hvad vil du sige?