Protein Mad

Gratis træningsprogrammer m.m.

Protein mad

Protein Mad

Hvad er protein?

 

Hvad er proteinProtein er fundamentet for alt liv og er makromolekyler – altså essentielle komponenter af levende

organismer. Disse fungerer som biologske byggesten. Derudover fungerer de som enzymer for kemiske reaktioner.

Et protein er bygget op af aminosyrer. I dag kender vi til 21 aminosyrer hvoraf de 8 er essentielle. Når aminosyrer er essentielle betyder det, at kroppen ikke selv er i stand til at producere dem, og at vi derfor skal have dem gennem vores kost.

 

Protein opbygger og reparerer

I kroppen er proteinets rolle at bibeholde kroppen. Den genetiske struktur i alle kroppens celler består faktisk af protein. Dine muskler, din hjerne, din hud, ja selv det hæmoglobin, der transporterer ilten rundt i kroppen, består af protein.

 

For at kroppen kan udnytte proteinerne fra maden, må de først nedbrydes til aminosyrer. Efter nedbrydelsen, opbygges de herefter til proteinstoffer, som menneskekroppen består af. Protein udgør 15-20% af menneskekroppens vægt.

Proteinpulver fra Bodylab – Klik her

Protein spiller en vigtig rolle

Protein er noget af det vigtigste i kroppen, og i modsætning til eksempelvis fedt, har kroppen ikke noget proteinlager at trække fra. Derfor er det vigtigt, at du indtager proteiner af god kvalitet, og ikke af dårlig kvalitet gennem fastfood. For når du indtager disse dårlige proteiner, bliver de en del af kroppens struktur – og ja, så får du en dårligt krop!

 

Protein mad

Hvad er protein

Energi mæssigt bidrager 1 gram protein med 17 kJ. Protein bør udgøre ca. 15-20% af den daglige

kost. Omregnet i tal, er det anbefalede indtag på ca. 0,75g pr. kg krops-vægt pr. Dag.

Det svinger selvfølgeligt fra person til person, hvor meget protein din krop har brug for, men hvis du indtager mere end du skal bruge, forbrændes det ud af kroppen ligesom fedt.

 

 

Fødevarer, der indeholder høj og god protein:

Grovbrød

Korn og gryn

Bønner (friske og tørrede)

Linser

Nødder

Fisk og kød.

 

hvad er protein - aminosyrer

Find ud af hvor meget protein der er i din mad her

Når man vælger proteinkilder, er det meget vigtigt, at man får de 8 essentielle aminosyrer. Hvis man vælger animalske proteinkilder som kød, mælkeprodukter og fjerkræ, er det ikke noget problem, da disse hver især indeholder alle de 8. Hvis man derimod udelukkende vælger de vegetabilske kilder, skal man spise meget varieret for at få alle 8 essentielle aminosyrer.

 

Man skal også være opmærksom på fedtet når man vælger sine proteinkilder – fedt er nødvendig for kroppen, men det skal være at den rigtige slags og mængde.

Proteinpulver fra Bodylab – Klik her

Hvad vil du sige?