Tæl kalorier del 1 | Kostplan

Gratis træningsprogrammer m.m.

tæl kalorier

Tæl kalorier del 1 | Kostplan

Få mest ud af dit styrketræningsprogram ved at tælle dine kalorier

 

I de følgende artikler, vil vi forklare hvordan du effektivt og nemt, kan tælle dine kalorier, så du på den måde, har 100% overblik over hvor mange kalorier du indtager. Hvis du styrketræner, giver det rigtig meget mening at have et præcist overblik over dit kalorieindtag.

Mange professionelle bodybuildere, gør selv dette og anbefaler det til alle, som er seriøse med deres træning og gerne vil se resultater. For tæller man sine kalorier og følger sin kostplan, er man sikkert sikret resultater. Tæller du ikke dine kalorier, kan det være svært at vide, om du får nok af de forskellige næringsstoffer, som er nødvendige for, at du kan tage på i muskelmasse, eller mindske din fedtprocent. Taktikken er nemlig både effektivt hvis du ønsker at tabe dig, eller stige i vægt.

 

armbøjninger

 

Kræver det ikke en masse tid og arbejde?

Både ja og nej. Professionelle sportsudøvere og bodybuildere bruger måske denne taktisk året rundt, hvis man vil præsterer på topplan, kræver det en ekstrem indsats og en meget nøje planlagt kost. Men for os almindelige mennesker, som bare elsker at styrketræne eller holde os i form, kan det godt virke ekstremt og som rigtig meget arbejde, at skulle veje og planlægge sin kost hver eneste dag. For det kræver en ekstra indsats, men er man dedikeret og ønsker at se resultater, bør man ikke se sin kost og kostplanlægning som noget træls, men som en yderst nødvendig del af sin træning. Mange tror træningen af det vigtigste, også kommer kosten lidt i anden række, men vi mener at ens motivation til at ændre sig er det vigtigste. Derefter kommer kosten, fordi spiser du rigtigt kan du uden problemer tabe dig uden at løfte en finger. Du kan faktisk spise dig slank. Som det tredje vigtigste, kommer din træning. Det hele skal selvfølgelig gå op i en højere enhed, men du får MEGET mere ud af din træning, hvis din kost og motivation sidder lige i skabet. Husk på; det er langt hårdere at stoppe med at træne og gå i gang igen, end det er bare at blive ved og beholde den gode livsstil.

 

 

 

Hvad er kalorier egentlig?

Kalorier er en måleenhed, som man måler energiniveauet i mad med. Alt mad har et hvis antal af kalorier. Hvis du læser bag på dine madprodukter, vil du altid kunne se et overblik over energiindholdet i den pågældende madvare. Som regel vil man kunne se energiindholdet i maden per 100 gram. Med sådan en oversigt, vil du altid kunne udregne hvor mange kalorier du indtager, så længe du vejer den mad du indtager. Men mad består selvfølgelig ikke kun af kalorier, der er flere værdier som der skal holdes nøje øje med, hvis du vil have resultater ud af dine anstrengelser. Siden kalorier er en måleenhed for energi, er der andre ting, som ”bestemmer” hvor meget energi som er i det pågældende madprodukt. De ting du skal holde øje med, vil vi gennemgå nu;

 

Hvad med de andre ting?

Kulhydrater: Kulhydrater er organiske stoffer, som findes i stort set alle madvarer. Kulhydraterne kommer fra de sukkerstoffer som findes i maden. Derfor kommer det nok ikke bag på nogle, at der er mange flere kulhydrater i for eksempel slik end der er i grøntsager. Derfor er kulhydrater også noget, man gerne vil undgå, hvis ens mål er at gå ned i vægt. Dog må man ikke droppe kulhydraterne helt, da din krop har brug for et hvis antal kulhydrater om dagen for at fungerer. Får du for lidt, kan du risikerer at blive rigtig syg.

 

Proteiner: Kender du lidt til styrketræning, ved du måske allerede hvad proteiner er. De er grundstenen til opbygning af muskler. Får du ingen proteiner, eller får du bare ikke nok, vil du ikke kunne forøge din muskelmasse, også selvom du løfter alle vægtene ned i træningscenteret. Din krop kan bare ikke opbygge og restituerer dine muskler uden protein. Proteiner findes i mange fødevarer for eksempel; kød, æg, fjerkræ, fisk og mælkeprodukter. Det er de proteiner vi betegner som animalske proteiner. Man kan sagtens få opfyldt sin proteinbehov igennem en varieret kost, men rigtig mange vælger at drikke protein shakes, for at få dækket behovet, simpelthen fordi det ofte er en hurtigere og nemmere måde at indtage et ”skud” proteiner på. 1 protein shake kan sagtens indeholde ligeså mange proteiner som 250g kylling.

 

 

 

Fedt: Fedt siger næsten sig selv, og det findes i næsten alt mad. Alt efter om man vil tabe sig, eller gerne tage på, skal man holde godt øje med sit fedtindtag. Selvom ens mål er at tabe sig, har kroppen alligevel brug for, en hvis mængde fedt hver eneste dag, for at kunne fungerer optimalt. Ens minimumsfedt indtag, afhænger selvfølgelig af ens køn, alder, højde og vægt. Men alle mennesker, skal som udgangspunkt have minimum 60-70 gram fedt om dagen.

 

Sukker: Der findes mange forskellige sukkerarter, og som beskrevet tidligere er de forskellige sukkerarter, med til at afgøre hvor mange kalorier der er i maden. Ligesom alt andet, afhænger dit minimumsindtag sukker af dit køn, vægt og højde, men som udgangspunkt skal man have 80-100 gram sukker om dagen, men rigtig mange mennesker spiser meget meget mere.

 

Fibre: Fiber er vigtige og sunde for kroppen. De holder dit blodsukker nede, sænker kolesteroltallet og nogle forskere mener også, det kan forebygge visse kræft sygedomme. Det findes blandt andet i bønner, ris og korn produkter. Som udgangspunkt skal man minimum have 30 gram fibre om dagen.

 

Det var første del af vores artikel om at tælle kalorier. I næste artikel viser vi hvordan du let kan planlægge og tælle dine kalorier, så det blot bliver en del af din hverdag, og ikke et besværligt og træls arbejde. 

 

 

 

DEL 2 >>

Hvad vil du sige?