Yoga

Gratis træningsprogrammer m.m.

Yoga

Yoga

Yoga kan være ligeså hårdt som almen træning, og er mindst lige så godt for kroppen som mange andre træningsformer. Læs her hvorfor, og hvordan man bruger og dyrker yoga.

 

Hvad er yoga?

yoga, dit træningsprogramYoga er et gammel indisk system, der bruges til indøvelse af åndedrætsteknikker og kropsstillinger.

Ordet ‘Yoga’ betyder at forene, hvilket man forsøger at gøre, når man arbejder med at skabe flow og balance i både sindet og i kroppen.

Dette fænomen er blevet populært, og kan dyrkes både i hjemmet eller som hold i diverse motionscentre.

Du kan lige her hente et gratis hæfte om kroppens energier samt en masse øvelser. Dette hæfte er perfekt til dig, der gerne vil dyrke yoga i hjemmet.

Har du nemmere ved at lære af videoer, kan du nemt finde mange af disse på Youtube. Abonnenten BeFit laver rigtig mange workout-videoer, herunder yogaøvelser. Du kan finde alle deres yoga videoer lige her.

 

Ashtanga yoga

ashtanga yoga, yoga, øvelser, dit træningsprogramDen mest udbredte gren af Yoga i Danmark er Ashtanga, der er den mest dynamiske gren.

Her fokuseres der på åndedrættet og at holde et flow mellem de forskellige øvelser.

Fordelen ved Ashtanga er, at ikke nok med at man kommer i form, så virker det også afstressende og giver udøveren en følelse af lethed samt ro i kroppen.

Ashtanga yoga kaldes også Ashtanga Vinyasa. Udover fokus på krop og sind, arbejdes der i andre teknikker med kropslåse (bandha, red.) og fokuspunkter (dristhi, red.).

 

yoga, ashtanga, vinyasa, dit træningsprogramBandha og dristhi gør, at kroppen bliver opvarmet med en indre varme der samtidig virker udrensende. Der skal et præcist antal af ind- og udåndinger til, for at komme ind og ud af en stilling.

Udover at give udøveren et større fokus på krop, sind og vejrtrækning kan Ashtanga have nogle vigtige virkninger på kroppen.

Disse indebærer styrkelse af immunforsvaret, bedre kredsløb og bedre udholdenhed. Det er dog vigtigt at huske, at hvis man ønsker disse virkninger, skal den samme serie af stillinger laves hver gang. Kun en balanceret træning, med fokus på gradvis opbyggelse kan give dig den rigtige virkning.

 

 

Hvad vil du sige?